Passat i present en el primer centenari del Decret d’ensenyanca del valencià

  • Lluís Mesa Professor de valencià del centre de FPA d’Albalat dels Sorells i cronista d'Estivella
Paraules clau: ensenyament, valencià, ensenyança

Resum

L’any 1918 es va fer el primer decret d’ús del valencià a l’escola mitjançant una resolució de l’Ajuntament de València. El promotor va ser el regidor Faustí Valentín. Va suposar la  introducció obligatòria, per primera vegada, a les aules de la llengua pròpia. No n’hi ha cap altre de les mateixes característiques fins a la promulgació l’any 1983 de la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià. L’article seguix la trajectòria del valencianista Faustí Valentín. Analitza la reacció de les forces polítiques a este decret a través del que diu la premsa de l’època. La intenció és comparar-la també amb la Llei d’Ús i Ensenyament del Valencià. L’objectiu final és que el món de l’educació entenga la situació actual a partir de la moció de 1918.

Data de publicació
2025-11-15
Secció
Documents, experiències, propostes i informes